ارائه الگوی حقوق شهروندی درسازمان‌های دولتی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشگاه خوارزمی، ایران تهران

2 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران, ایران

3 استادیار دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

4 دانشیار دانشکده مدیریت دانشگاه هوایی شهید ستاری،، تهران، ایران.

چکیده

حقوق شهروندی به‌عنوان یکی از مهمترین مؤلفه‌های حقوق فردی، قادر است که نقش تعیین کننده­ای در احساس عدالت اجتماعی و در نهایت توسعه سیاسی داشته باشد. بنابراین هدف  پژوهش ارایه الگوی حقوق شهروندی درسازمان‌های دولتی ایران است. پژوهش از نظرهدف توسعه‌ای بوده که با استفاده از روش ترکیبی اکتشافی بصورت کیفی و کمی انجام گرفت، جامعه آماری پژوهش در مرحله کیفی خبرگان فعال حقوق شهروندی بود.12 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شد. در مرحله کمی جامعه مدیران و کارکنان استانداری چهارمحال و بختیاری به تعداد 200 نفر بودند. حجم نمونه  132 نفر با فرمول کوکران تعیین گردید. بخش کیفی از روش داده بنیاد با کمک مصاحبه و بخش کمی برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه استفاده گردید. روایی پرسشنامه به صورت صوری، همگرا و محتوایی و پایایی پرسشنامه به کمک ضریب آلفایتأیید شد. برای تحلیل داده‌های  کمی از مدل‌سازی معادلات ساختاری استفاده شد. بر اساس نتایج کدگذاری باز و محوری، عوامل علی شامل کیفیت زندگی کاری کارکنان، داشتن آزادی بیان، پاسخگویی و مسئولیت‌پذیری، فرهنگ سازمانی، اسناد و قوانین بالادستی و عوامل زمینه‌ای شامل آموزش و توسعه، تیم‌سازی، الزامات فرهنگی- اجتماعی، الزامات قانونی، توان اجرایی، زیرساخت فناوری. عوامل مداخله‌گر چالش‌های مدیریتی، چالش‌های سازمانی، موانع قانونی، سیاستی-حاکمیتی بودند. راهبردها شامل کشف استعداد، تفکرگرایی، خودباوری، رسانه‌های جدید، شبکه‌سازی، پیامدها شامل مسئولیت‌پذیری، انسجام‌گرایی، افق بلند، حفظ کرامت، عزت‌نفس و ارزش‌های انسانی بودند. ابعاد حقوق شهروندی شامل سلامتی، آزادی اندیشه، عدالت، حق آموزش و رفع تبعیض بود. براساس آزمون معادلات ساختاری مدل تأیید گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Providing a Model of Citizenship Rights in Iranian Governmental Organizations

نویسندگان [English]

  • Allah Karam Nasiri 1
  • Bijan Abdollahi 2
  • Saeed Jafarinia 3
  • Mehdi Kheirandish 4
1 PhD Student in Human Resource Management, Kharazmi University, Iran Tehran
2 Associate Professor, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran
3 Assistant Professor, Faculty of Management, Kharazmi University, Tehran, Iran.
4 Associate Professor, Facuty of Management, Shahid sattari Air University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
Citizenship rights, as one of the most important components of individual rights, are able to play a decisive role in the sense of social justice and ultimately political development. So the aim of this study is to present a model of citizenship rights in Iranian governmental organizations. In terms of purpose, this study is a development in the qualitative stage including the identification of indicators by the method of data analysis of the foundation and in the quantitative stage of structural equations that uses the combined method. Experts in the field of policy makers, managers, scholars and experts active in the field of civil rights were selected as the statistical population of the study at the qualitative stage. 12 people were selected using purposive judgment sampling. the statistical population that was used to validate the model in the quantitative stage of the study are 200 people including managers and employees of Chaharmahal and Bakhtiari governorate and the sample size was determined to be 132 people. Based on the results of open and centralized coding, causal factors  were included quality of work life of employees, freedom of expression, accountability, organizational culture, upstream documents and rules, and underlying factors including training and development and skills development, group making, socio-cultural requirements, legal requirements , IT executive capacity and infrastructure, and intervening factors such as managerial challenges, organizational challenges, legal barriers, and policy-governance. Citizenship enforcement strategies also included talent discovery, thinking, self-confidence, new media, networking, and constructive communication, and the consequences of citizenship enforcement included responsibility and interesting to work, cohesiveness, high vision, and maintaining employees' dignity, self-esteem, and human values. Finally, health, freedom of thought, central justice, the right to education, and the elimination of discrimination are the dimensions of citizenship rights. Based on the structural equation test, the model was confirmed in the statistical population.
Introduction
Despite the extensive and scattered literature on citizenship rights, the concepts and explanations of citizenship rights in the public sector, the requirements for the implementation of citizenship rights, as well as how to evaluate it are still not well known in Iranian government organizations and many parts of the literature is still incomplete in this field. Therefore, on the one hand, this study deals with the formulation of citizenship rights in Iranian government organizations in order to better understand the causal factors of citizenship rights in Iranian government organizations and identify the requirements and underlying factors as well as interfering factors to partially eliminate this shortcoming and on the other hand, successful implementation of citizenship rights in government organizations, makes it possible to achieve a fair and efficient system of citizenship rights in the public sector.
Case study
This study was done in Chaharmahal and Bakhtiari governorate.
Materials and Methods
This study is a development goal that using the combined method, in the qualitative stage, including the identification of indicators by the data analysis method of the foundation and in the quantitative stage, structural equations has been used. The statistical population of the study consists of qualitative stage experts in the field of policy makers, managers, scholars and experts active in the field of civil rights. 10 people were selected using purposive judgment sampling. In the quantitative stage of the study that was used to validate the model, the statistical population including managers and employees of Chaharmahal and Bakhtiari governorate is 200 people and the sample size was determined to be 132 people.
Discussion and Results
Based on the results of open and centralized coding, causal factors include quality of work life of employees, freedom of expression, accountability, organizational culture, upstream documents and rules, and underlying factors including training and development and skills development, group making, socio-cultural requirements, Legal requirements, IT executive capacity and infrastructure, and intervening factors included managerial challenges, organizational challenges, legal barriers, and policy-governance. Citizenship enforcement strategies also included talent discovery, thinking, self-confidence, new media, networking, and constructive communication, and the consequences of citizenship enforcement included responsibility and interesting of work, cohesiveness, raising horizons, and maintaining employees' dignity, self-esteem, and human values. Finally, the dimensions of citizenship rights included health, freedom of thought, central justice, the right to education, and the elimination of discrimination. Based on the structural equation test, the model was confirmed in the statistical population.
Conclusion
The purpose of this study was to present the rights of citizens in Iranian government organizations. In the qualitative stage of the study, the data theory of the foundation was used and structural equations were used in the quantitative stage. In order to verify the presented theory, the study findings were provided to two experts in government organizations as well as two academic experts. Findings were understandable for all of the experts. The research findings are consistent with Roshan et al. (2014) and Khodadadi Dehkordi and Alidoost (2015) regarding the variables of transparency and accountability and legal laws and regulations. Regarding the variable of support of senior managers and having a systemic thinking, it is somewhat in line with the research of Soliani et al. (2019) who considered managerial and process factors as an effective factor on the implementation of citizenship rights. Haider (2018) showed that the lack of proper education is one of the factors in the lack of citizenship rights, which is in line with the results of this study on the variable of education.

کلیدواژه‌ها [English]

  • citizenship
  • citizenship rights
  • government organization
  • Iran
منابع فارسی
افشار احمدی ایرج، روحانی مقدم محمد، آقایی بجستانی مریم. (1398)، جایگاه حقوق فردی شهروندی در فقه و نظام حقوقی ایران .مجله علمی پژوهشی حقوق پزشکی.; ۱۳  :۲۲-۷
امانی، جواد، خضری، آذر، محمودی، (1391)، معرفی مدل یابی معادلات ساختاری به روش حداقل مجذورات جزئی (PLS-PM) و کاربرد آن در پژوهش­های رفتاری، مجله برخط دانش روان شناختی،1، 41-59
ابراهیمیان, حجت الله, لطفی, توکل. (1398). مطالعه رابطه حقوق شهروندی با امنیت اجتماعی (مورد مطالعه: شهروندان شهر تهران). پژوهش اجتماعی, 11(45), 49-67.
تذکری, نعیمه، فیضی، محمد، روحی عیسی لو، محمد، رسولی، اسحق،(1398)،  بررسی تأثیر الگوی توسعه فردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، اخلاق حرفه‌ای و حقوق شهروندی کارکنان. مجله علمی - پژوهشی اخلاق زیستی ،31، 196-211.
توسلی، غلامعباس و حسینی نجاتی، سیدمحمود (1383)، واقعیت اجتماعی شهروندی ایرانی، مجله جامعه‌شناسی ایران، 5(2).
حسینی بهشتی, سید علیرضا. (1398). منشور حقوق شهروندی: ارزیابی نقادانه‌ از منظر میان‌رشته‌ای. فصلنامه مطالعات میان‌رشته‌ای در علوم انسانی, 11(3), 1-2.
حسین آبادی، سعید، زنگنه، یعقوب،(1396)، تأثیر آگاهی از حقوق شهری بر شهروندی فعال (مورد مطالعه: شهر سبزوار)، جغرافیا و توسعه فضای شهری،4(7)،
خدادادی دهکردی ، زهرا، علیدوست، حسین،(1395)،بررسی تحقق حقوق شهروندی با اجرای پروژه­های دفاتر خدمات الکترونیک، سومین همایش ملی و سومین همایش بین المللی مدیریت و حسابداری ایران - 1395 .
رضاپور، داریوش، گلستانی، علیرضا، غلامی، محمد، و سعادت پور، حسن. (1398). عوامل مؤثر بر آگاهی شهروندان از مفهوم حقوق شهروندی. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی, 1(2), 47-67.
رمضانی انوری، احسان و رسول نصراللهی، قدس. ۱۳۹۸. بررسی و واکاوی حقوق شهروندی و ابعاد مختلف آن. ششمین کنفرانس ملی روانشناسی، علوم تربیتی و اجتماعی، بابل، موسسه علمی تحقیقاتی کومه علم آوران دانش.
روشن محمد، بیراوند رضا، یاراحمدی حسین،(1393)،  حقوق شهروندی، پیشینه و جایگاه آن در مناسبات پلیس، بصیرت و تربیت اسلامی، 11(30)، 111-138.
سپهوند، ابراهیم، گرانمایه­پور، علی، و ملکی حسنوند، مسلم. 1393. مدل‌های ارتباطی و ارتقای آگاهی از حقوق شهروندی (در رادیو و تلویزیون). فصلنامه رسانه. 25(2): 121-141.
سلیانی، مسعود، فلاح زاده ابرقوئی، میرزا عبدالرسول، معتضدیان رسول. 1398. حقوق شهروندی در نظام اداری: تحلیلی بر چالش‌های اجرا. حقوق اداری. ۷(۲۰):۱۴۷-۱۷۶.
سنگانه، رحمان،  زراعت، عباس، گنجی، محمد، و خسروشاهی، قدرت اله. 1398 بررسی موانع اجتماعی‌فرهنگی اجرای حقوق شهروندی در استان اصفهان. پژوهش های راهبردی مسائل اجتماعی ایران، 8(1): 37-60
طاهری، محسن،(1395)، نقد و بررسی جایگاه حقوق شهروندی در نظام حقوقی ایران با نگاهی به منشور حقوق شهروندی،همایش ملی تبیین حقوق شهروندی
فاطمی سیدعلی. مؤلفه‌های حقوق شهروندی از دیدگاه امام‌علی(ع). فصلنامه پژوهشهای سیاسی جهان اسلام. ۱۳۹۳; ۴ (۲) :۴۷-۷۲.
فتحی واجارگاه، کوروش و واحد چوکده، سکینه (1388). آموزش شهروندی در مدارس. چاپ اول. تهران: نشرآیین.
قربان زاده, محمد و حمید شاکری، ۱۳۹۹، مطالعه تطبیقی مولفه های حقوق بشر و شهروندی (قانون اساسی ج.ا. ایران و اسناد بین المللی)، نخستین کنفرانس ملی حقوق، فقه و فرهنگ، شیراز، دانشگاه پیام نور استان فارس-مرکز توسعه آموزش‌های نوین ایران (متـانا)،
کرمی مقدم، رسول،پروین، خیراله،(1399)، نقش نظارتی مجلس شورای اسلامی در حمایت از حقوق شهروندی،مطالعات حقوق عمومی، 1007- 1027 .
میرعبدالعظیم زاده میرمبینی،زهرا؛ زینب میرعبدالعظیم زاده میرمبینی؛ سعید اسماعیلی و فرشته حسینی، ۱۳۹۵، حقوق شهروندی، دومین همایش بین المللی معماری، عمران و شهرسازی در آغاز هزاره سوم، تهران، کنسرسیوم آنابافت شهر انجمن معماری و شهرسازی استان البرز، جامعه مهندسان شهرساز موسسه بناشهر پایدار - موسسه فرهنگی هنری سلوی نصر.
 
References
Amani, J, Khezri, A, Mahmoodi,h (2012), Introduction of Structural Equation Modeling by Partial Squared (PLS-PM) Method and Its Application in Behavioral Research, Online Journal of Psychological Knowledge, 1, 41-59. (In Persian)
Afshar Ahmadi I, Rohani Moghaddam M, Aghai Bejestani M. (2019), Place of Inidividual Citizenship Rights in Iranian Jurisprudence and Legal System. Medical Law Journal, 13:7-22. (In persian)
Cecchini, M. 2004. Education for Democratic Citizenship in Europe: concepts and challenges for action. NECE Conference. Final version: 27.19.4004.
Ebrahimian, H, Lotfi, T. (2019). Study of the relationship between citizenship rights and social security (Case study: citizens of Tehran). Social Study, 11 (45), 49-67. (In persian)
Fatemi, S.(2014), Components of civil rights from the perspective of Imam Ali (AS). Quarterly Journal of Political Study in the Islamic World. 4 (2): 47-72. (In persian)
Fathi Vajargah, K, Vahed  Chokdeh, S, (2009). Citizenship education in schools. First Edition. Tehran: Publication. (In persian)
Faulks, K. 2011. Citizenship. London: Routledge.
Fornell, C. & ,Larcker, D.(1981) .Evaluating structural equation modelswith unobservable and measuring error .Journal of High TechnologyManagement Reasearch39-50.
Ghorbanzadeh, Mo, Shakeri, H,  (2020), A Comparative Study of the Components of Human Rights and Citizenship (Constitution of the Islamic Republic of Iran and International Documents), First National Conference on Law, Jurisprudence and Culture, Shiraz, Payame Noor University Fars - Center for the Development of Modern Education in Iran (Metana). (In persian)
Hosseini, S, (2019), Citizenship Rights and Promoting Good Urban Governance, Quarterly Journal of Political Strategy, 3 (9), 43-62. (In persian)
Hosseinabadi, S, Zanganeh, Y, (2017), The effect of awareness of urban rights on active citizenship (Case study: Sabzevar), Geography and urban space development, 4 (7). (In persian)
Haider, Z. (2018). Biharis in Bangladesh and Their Restricted Access to Citizenship Rights. South Asia Research, 38(3_suppl), 25S-42S.‏
Khodadadi Dehkordi, Z, Alidoost, H, (2016), Study on the realization of citizenship rights through the implementation of e-services offices projects, the third national conference and the third international conference on management and accounting in Iran - 2016. (In persian)
Karami Moghadam, R, , Khairollah, p,  (2020), The Oversight Role of the Islamic Consultative Assembly in Supporting Citizenship Rights, 24 Public Law Studies, 1007-1027. (In persian)
Mir Abdul Azimzadeh Mirmobini, Z, Mir Abdolazimzadeh Mirmabini, Z , Esmaili, S, Hosseini, F, (2016), Citizenship Law, 2nd International Conference on Architecture, Civil Engineering and Urban Planning at the beginning of the third millennium, Tehran, Anabafat Consortium of Alborz Architecture and Urban Planning Association, Banashahr Paydar Institute of Urban Planning - Salvi Nasr Cultural and Artistic Institute. (In persian)
McLaughlin, T. H.(2008). Citizenship, diversity and education: A philosophical perspective. In David Carr, Mark Halstead & Richard Pring (Eds.), Liberalism, education and schooling: Essays by T.H McLaughlin. Exeter: Imprint Academic.4-95.
Noroozi GH, Dehghani H, Abassi A. (2020). Citizenship Rights of People with Disabilities in Accessible Tourism: Comparative Comparison of Barcelona and Isfahan. Iran J Med Law, 14(52): 183-209.
Ramasamy, R. (2018). Sri Lanka’s Plantation Communities: Public Service Delivery, Ethnic Minorities and Citizenship Rights. South Asia Research, 38(3_suppl), 43S-60S.‏
Rezapour, D, Golestani, A, Gholami, M, Saadatpour, H. (2019). Factors affecting citizens' awareness of the concept of citizenship rights. Study in Social Studies Education, 1 (2), 47-67. (In persian) 
Ramezani Anvari, E, Nasrollahi Quds,R, (2009), Study and analysis of citizenship rights and its various dimensions, Sixth National Conference on Psychology, Educational and Social Sciences, Babol, Komeh Alam Avaran Danesh Scientific Study Institute. (In persian)
Roshan, M, Biravand, R, Yarahmadi, H, (2014), Citizenship Rights, Background and Its Position in Police Relations, Islamic Insight and Education, 11 (30), 111-138. (In persian)
Sanganeh, R, Zeraat, A, Ganji, M, Khosrowshahi, Gh. (2019), Study of social and cultural barriers to the implementation of citizenship rights in Isfahan province. Strategic Research on Social Issues in Iran, 8 (1): 37-60. (In persian)
Sosnowski, M. (2019). Reconciliation agreements as strangle contracts: ramifications for property and citizenship rights in the Syrian civil war. Peacebuilding, 1-16.‏
Seleiani, M, Fallahzadeh Abarqui, M, Motazedian, R.(2019) Citizenship rights in the administrative system: An analysis of the challenges of implementation. Administrative law. 2019; 7 (20): 147-176. (In persian)
Sepahvand, E, Granmayehpour, A, Maleki Hassanvand, M, (2014). Communication models and raising awareness of citizenship rights (on radio and television). Media Quarterly, 25 (2), 121-141. (In persian)
Taheri, M, (2016), Critique and Study of the Status of Citizenship Rights in the Iranian Legal System with a Look at the Charter of Citizenship Rights, National Conference on Explaining Citizenship Rights. (In persian)
Tazkari, N, Faizi, M, Rouhi Issa Lou, M, Rasouli, I, (2019), The effect of human resource development model on organizational performance, professional ethics and citizenship rights of employees. Journal of Bioethics, 31, 196-211. (In persian)
Tavassoli, Gh and Hosseini Nejati, S (2004), The Social Reality of Iranian Citizenship, Iranian Journal of Sociology, 5 (2). (In persian)