شناسایی و رتبه بندی مولفه های مدیریت منابع انسانی اخلاق محور در دانشگاه پیام نور

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکتری و مربی گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

3 استادیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش حاضر شناسایی و رتبه­بندی مؤلفه­های مدیریت منابع انسانی اخلاق محور در دانشگاه پیام نور می­باشد. روش پژوهش برحسب هدف، کاربردی و برحسب نوع داده­ها، آمیخته (کیفی- کمی) با رویکرد اکتشافی می باشد. عوامل و مؤلفه های شناسایی شده با نظر خبرگان سنجیده شد و بر اساس مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) تحلیل و ترکیب عوامل و در نهایت اولویت بندی انجام شد. جامعه آماری در بخش کیفی پژوهش شامل 15 نفر از خبرگان و مدیران صاحب نظر در مدیریت منابع انسانی بود که بصورت غیراحتمالی و قضاوتی انتخاب شدند و با روش دلفی، اطلاعات مورد نیاز از آنها جمع‌آوری شد. به منظور تجزیه وتحلیل داده­ها از مدل تحلیل سلسله مراتبی فازی (FAHP) استفاده شد و در نهایت در قالب 6 مؤلفه و 37 شاخص مؤلفه ها تأیید شدند.  براساس یافته­ها، این مؤلفه­ها به ترتیب شامل: مساوات و توسعه، خودکارآمدی و خود کنترلی، عوامل فنی تخصصی، کمال حرفه ای، منافع ذی­نفعان و تولید محتوای رقابت طلبی می باشند. نتایج  نشان می دهد مدیریت منابع انسانی با استفاده از رویکردهای اخلاقی می تواند به هدایت نگرش ها و رفتارهای کارکنان و انجام بهینه وظایف و اهداف خود در دنیای رقابتی بپردازد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Identification and Ranking of Ethical Human Resources Management Components in Payam Noor University

نویسندگان [English]

  • Saeid Besharati Kivi 1
  • Hamid Taboli 2
  • Zahra Forotani 2
  • Naser Barkhrordar 3
1 Doctoral student and instructor of Public Administration Department, Payame Noor University, Tehran, Iran.
2 Associate Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Public Administration, Payame Noor University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
The purpose of the current research is to identify and rank the components of ethics-based human resource management at Payam Noor University. The research method is applied in terms of purpose and mixed (qualitative-quantitative) in terms of data type with an exploratory approach. The identified factors and components were measured by experts' opinions and based on the fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) model, the factors were analyzed and combined and finally prioritized. The statistical population in the qualitative part of the study included 15 experts and managers with expertise in human resource management who were selected non-probably and judgmentally and the required information was collected from them using the Delphi method. The fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) model was used to analyze the data and finally the components were confirmed in the form of 6 components and 37 indicators. Based on the findings, these components include: equality and development, self-efficacy and self-control, technical-specialized factors, professional perfection, stakeholder interests, and competitive content production. The results show that human resource management, using ethical approaches, can guide employee attitudes and behaviors and optimally perform its tasks and goals in a competitive world.
Introduction
Sectoralism, inconsistency and inconsistency in ethics between the elements of human resources management, weak education and training of ethics-oriented human resources, lack of a comprehensive and approved ethics-oriented plan at the national level, lack of necessary executive guarantees in some laws and executive methods and Also, the conducted research shows that we are facing a lack of theory, research and models in the field of ethical human resource management in higher education and universities. Therefore, this research aims to investigate and identify the components of ethics-oriented human resources management and prioritize them in order to answer the question that what are the components of ethics-oriented human resources management in Payam Noor University? has investigated the issue.
Case study
The statistical population of the research includes all the books, researches and articles related to the research subject and expert professors and experts in the field of professional ethics and the academic staff of Payam Noor University, sampling in this research was done in a targeted and accessible way. Was. Because the sample size in the research Quality does not have a specific amount and number, and the number of samples is based on the amount of information available comes and reaches saturation of information is determined.
Materials and Methods
To determine the sample size, a targeted method was used. A semi-structured interview was used to collect data. In order to analyze and analyze data to prioritize components and indicators, a combination of decision-making methods is used in conditions of uncertainty, and finally weighting of components is done using Buckley's geometric techniques in comparisons. to be Fuzzy pairing was performed. Due to the hierarchical nature of the research factors, the hierarchical process method was used in the Fuzzy AHP environment.
Discussion and Results
After confirming the components by experts, they were finally approved in the form of 6 components and 37 component indicators. To measure the reliability, the agreement method between two coders was used, and the result indicates 85% agreement between the two coders. Based on the findings, these components include: equality and development, self-efficacy and self-control, technical-expert factors, professional perfection, interests of stakeholders and competitive content production.
Conclusion
Accepting any role entails responsibilities, and fulfilling these responsibilities requires observing ethical aspects. Teaching is a profession that has a moral nature. Dealing with teaching ethics has been given attention in recent decades in most countries of the world and the basics of teaching ethics and teaching principles have been compiled in the form of professional ethics codes and professionalism standards. The results of the research showed that the most prominent component of human resource management is ethics-oriented respect for equality and development in Payam Noor University. Justice in ethics in the term means putting everything in its proper place and giving the right as much as it deserves.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Human resource management
  • Ethics
  • Professional ethics
  • Fuzzy approach
منابع فارسی
آراسته، حمیدرضا؛ و جاهد، حسینعلی. (1390). رعایت اصول اخلاقی در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی: گزینه هایی برای بهبود رفتارها. مجله نشاط علم، 1(2)، 31-40.
ابطحی، سیدحسین. (1397). مدیریت منابع انسانی. تهران. انتشارات: فوژان.
الوانی، سیدمهدی؛  احمدی، پرویز. (1389). طراحی الگوی جامع مدیریت عوامل موثر بر بهره وری نیروی انسانی. پژوهشنامه مدرس علوم انسانی-پژوهش های مدیریت در ایران، 5(1)، 1-20.
جعفری راد، سعیده؛ قربان حسینی، مسعود؛ امینی، زین العابدین ؛ رستمی باشمانی، مجید. (1399). طراحی الگوی اخلاق حرفه ای مدیران مبتنی بر منابع دینی. مجله سبک زندگی اسلامی مرکز سلامت، 5، 63-74.
جعفری راد، سعیده. (1394). هوش اخلاقی مدیران در مدیریت اسلامی. محل انتشار. تهران: ناشر موجک.
حاجی لو، وحید؛ معمارزاده طهران، غلامرضا؛  البرزی، محمود. (1397). طراحی مدل اخلاق مدارانه توسعه منابع انسانی در سازمان های دولتی. نشریه: پژوهش های اخلاقی (انجمن معارف اسلامی)، 9(1)، 37-60.
زراعتکار، سمیه؛ رجبی فرجاد، حاجیه؛ و نقاش زاده، ساقی. (1399). بررسی چالش های مدیریت منابع انسانی در بخش دولتی و تأثیر آن بر بهره وری. مجله علمی پژوهشی در مدیریت منابع انسانی، 12(3)، 197-224.
سعادت، اسفندیار. (1398). مدیریت منابع انسانی. تهران: انتشارات اسمیت.
شاه علی، مهرزاد. (1394). اخلاق حرفه ای مدیریت، محل انتشار. تهران: ناشر سازمان چاپ و انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی.
صالح زاده، رضا. (1403). ارزیابی تأثیرخشم اخلاقی رهبر بر اعتماد به رهبر، صداقت وعدالت سازمانی ادراک شده: نقش تعدیلگر اخلاق کاری اسلامی. مجله پژوهش های مدیریت عمومی، 17(64)، 253-284.
صالحی، سیدرضا. (1390). مبانی نظری و راهبردی مدیریت ارتقای امنیت اجتماعی و فرهنگی شهر تهران. فصلنامه راهبرد تهران، جهاد دانشگاهی، 59، 49-76.
صانعی، مهدی؛ یاری، مریم. (1392). تحلیل مولفه های اصول اخلاق حرفه ای مدیران در حوزه مدیریت منابع انسانی. مجله اخلاقی در علم و فناوری، 9(1)، 1-11.
عباس پور، احسان؛ صوفید زاده، روح اله. (1395). مدیریت اخلاقی گامی به سوی تعالی سازمانی. کنفرانس بین المللی کسب و کار: فرصت ها و چالش ها، رشت، https://civilica.com/doc/562705.
عبدالهی، بیژن؛ سالمی، جعفر؛ زین آبادی، حسن؛ رمضان پور نرگسی، قاسم. (1403). الگوی توسعه حرفه ای منابع انسانی شرکتهای دانش بنیان(مطالعه ی پارک علم و فناوری سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی ایران). پژوهش های مدیریت عمومی، 17(66)، 213-244.
غفاری، حسن؛ ختایی، امید. (1401). بررسی رابطه مدیریت استراتژیک منابع انسانی با اخلاق حرفه ای (مطالعه موردی اداره کل آموزش و پرورش ناحیه 7 مشهد). مجله پژوهش و مطالعات علوم اسلامی، 4(40)، 18-28. 
مقیمی، سیدمحمد؛ رمضان، مجید. (1399). روانشناسی سازمانی. تهران. موسسه انتشارات مهربان.
نصرتی، م.ا. (1402). بررسی تاثیر الگوی توسعه فردی منابع انسانی بر عملکرد سازمانی، اخلاق حرفه ای، حقوق شهروندی کارکنان. هفتمین کنفرانس ملی پژوهش های نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری ایران، تهران، https://civilica.com/doc/1553087.
هدایتی، محمد. (1393). اخلاق: تعریف، موضوع و هدف. مجله پژوهش های اخلاقی، 4(16)، 123-142.
 
References
Abaspoor, E., & Swfeidzadeh, R. (2016). Ethical management. A step towards organizational excellence. international business conference: opportunities and challenges, Rasht, https://civilica.com/doc/562705. (In Persian)
Abdullahi, B., Salemi, J., Zainabadi, H.R., & Ramezanpour Nargesi, Gh. (2025
Pattern of Professional Development of Human Resources of Knowledge-based
Companies(Study case: Science and Technology Park of Iranian Research Organization for Science and Technology). Public Management Researches, 17 (66), 213-244. (In Persian)
Abtahi, S.H. (2019). Human resources management. Tehran. Publications: Fujan. (In Persian)
Agrawal, G., & Chaddha, R. (2023). Ethics and Morality.Indian Journal of Orthopaedics,  57(1s), DOI:10.1007/s43465-023-01004-3.
Alvani, S.M., & Ahmadi, P. (2010). Designing a model of management clothing and factors affecting the productivity of human resources. Lecturer of humanities-management studies in Iran, 5(1), pp. 1-20. (In Persian)
Arasteh, H.R., & Jahed, H. (2011). Compliance with ethics in universities and centers Higher education: options for improving behaviors. Nishat Alam journal, 1(2), pp. 31-40. (In Persian)
Braga Lacombe, B.M., Oliva, C., Kubo, M., & Mckenna, S. (2021). An Institutional Approach to Ethical Human Resource Management Practice: Comparing Brazil, Colombia and the UK. Journal of Business Ethics, 169(4), DOI:10.1007/s10551-019-04257-x.
Brand, M. J., Croonen, E. P., & Leenders, R. T. (2017). Entrepreneurial networking: a blessing or a curse? Differential effects for low, medium and high performing franchisees. Small Business Economics, 50, 783-805.
Boxall, P. (2018). The development of strategic HRM: reflections on a 30-year journey. Labour And Industry, 28, 21-30.
Ghafari, H., & Khataei, O. (2022). Investigating the relationship between strategic management of human resources and professional ethics (a case study of Mashhad District 7 Education Department). Journal of Research and Studies of Islamic Sciences, 4(40), pp. 18-28. (In Persian)
 García, M.S., & González, F.V. (2019). Is ethical management of human resources inherent to social enterprises European tradition model versus Anglo-Saxon model. International Journal of Business Governance and Ethics, 13(4), 385-407.
 Gilmore, S., & Williams, S. (2023). Human Resource Management. ISBN: 9780199605484, DOI:10.1093/hebz/9780199605484.001.0001.
Gutterman, A.S. (2023). Human Resources Management.   https://www.researchgate.net/publication/372250374_Digital_Human_Resource_Management.
Haji Loo, V., Memarzadeh Tehran, Gh., & Al Barazi, M. (2018). Designing an ethical model of human resource development in government organizations. Publication: Ethical Researches (Association of Islamic Studies), 9(1), pp. 37-60. (In Persian)
Hsieh, T.Y., Lu, S.T., & Tzeng, G.H. (2004). Fuzzy MCDM approach for planning and design tenders selection in public office buildings. International journal of project management, 22(7), pp.573-584.
Hedayati, M. (2014). Ethics: definition, subject and purpose. Journal of ethical research, 4(16), pp. 123-142. (In Persian)
Hooper, S. (2005). Addressing Ethical Issues in Higher Education: A Practical Guide. UK: Institute of Business Ethics.
Jafari Rad, S., Hosseini, M. Ghorban., Amini, Z.A.A., & Rostami Bashmani, M. (2021). Designing a Professional Ethics Model for Managers based on Religious Sources. Journal of Islamic Life Style Centeredon Health, 5, pp. 63-74. (In Persian)
Jafari Rad, S. (2015). Ethical Intelligence of Managers in Islamic Management. Place of Publication. Tehran: Publisher Mojak. (In Persian)
Kandwal, S.V. (2016). Human resource management in practice: along with 150 models, techniques and tools (Translated by  Seyedjavadin, S.R., & Pouroli, B.), Tehran, Negha Danesh.
Mcneal, G. (2009). Organizational Culture, Professional Ethics and Guantanamo, 42, 125-147.
 Morley, J.,  Elhalal, A., Garcia, F., Kinsey, L., Mökander, J., & Floridi, L. (2021). Ethics as a service: a pragmatic operationalisation of AI ethics. Mind Mach, 31(2), 239–256.
Moghimi, S.M., & Ramazan, M. (2020). Organizational psychology. Tehran. Mehraban Publishing Institute. (In Persian)
Nosrati, M.A. (2023). Studying the impact of the individual development model of human resources on organizational performance, professional ethics, civil rights of employees. the 7th National Conference on Modern Researches in Management, Economics and Accounting of Iran, Tehran, https://civilica.com/doc/1553087. (In Persian)
Okikiola1, L., & Jayeoba, F. I. (2022). Ethics in Human Resource Management: A Conceptual and Theoretical Analysi. Lc International Journal Of St, 3(1), 47-62.
Salehzadeh, R. (2024). Evaluating the Effect of Leader Moral Anger on Trust in
Leader, Perceived Integrity and Organizational Justice: The Moderating Role of Islamic Work Ethics. Public Management Researches, 17 (64), 253-284. (In Persian)
Shah Ali, M.  (2015). Professional Ethics of Management, Place of Publication. Tehran: Publisher Islamic Azad University Printing and Publishing Organization. (In Persian)
Salehi, S.R. (2011). Theoretical and strategic foundations ofmanagement to promote social and cultural security in Tehran. Strategy Quarterly Tehran, University Jihad, 59, pp. 49-76. (In Persian)
Serad, J., & Baguia, M.M. (2015). Resolving Ethical Dilemmas of Human Resource Management In The Academe: A Decision-Making Process Model. Recoletos Multidisciplinary Research Journal, 3(2), 31-42
Sharma, A.K., & Kumar, N. (2023). Human Resource Management from an Ethical Conduct. DOI:10.22214/ijraset.2023.50713.
Sanei, M., & Yari, M. (2013). Analysis of the components of the principles of professional ethics of managers in the field Human resources management. Ethical essay in Science and technology, 9(1), pp. 1-11. (In Persian)
Saadat, E. (2019). Human Resources Management. Tehran: Semit Publications. (In Persian)
Zaraatkar, S., Rajabi Farjad, H., & Naghghashzadeh, S. (2020). Exploration of the Challenges of Human Resource Management in the Public Sector and Their Effects on Productivity. Scientific Journal of Research in Human Resources Management, 12(3), pp. 197-224. (In Persian)