مدل کارآفرینانه توسعه بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی با رویکرد نظریه داده بنیاد

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دکترا، گروه مدیریت آموزشی، واحد بندرعباس، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

2 دانشیار گروه مدیریت، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

3 استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، بندرعباس، ایران.

چکیده

 وجود الگویی یکپارچه مبتنی بر کارآفرینی توسعه بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی با رویکرد نظریه داده بنیاد که باعث شناخت عوامل، گسترش این گونه بازارچه‌ها در مدارس شوند، ضروری می­باشد. این امر دارای اهمیت و هدف اصلی این پژوهش بوده است. مطالعه حاضر با رویکرد اکتشافی و با بهره­گیری از روش داده بنیاد صورت پذیرفته است. مصاحبه­ها و گردآوری اطلاعات به صورت نیمه ساختاریافته بوده که با بهره­بردن از روش نمونه­گیری هدفمند، اطلاعات جمع­آوری گردید که از تعداد 24 نفر از کارشناسان حوزه کسب و کار و کارآفرینی مصاحبه انجام گرفت. با توجه به نتایج به دست آمده مدلی کیفی برای کسب­و­کارهای دانش­آموزی طراحی گردید. با استخراج بالغ‌بر 465 کد باز یا مفهوم اولیه از مصاحبه‌ها و نیز احصاء 85 مفهوم و 26 مقوله نشان داد شرایط علی که به طور مستقیم بر توسعه بازارچه­های کسب­وکار دخیل هستند.  نتایج نشان داد بازارچه­های کسب و کار دانش­آموزی منجر به ارتقای سطح کارآفرینی، خلق ارزش جدید، تربیت و پرورش دانش­آموزان خلاق، افزایش توانمندی و تجربه و بهبود سطح اشتغال و بهره­وری دانش­اموزان می­گردد. در نهایت مدل کارآفرینانه توسعه بازارچه‌های کسب‌وکار دانش‌آموزی در مدارس متوسطه دوره دوم استان سیستان و بلوچستان طراحی گردید.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The Entrepreneurial Model of Developing Student Business Markets with the Foundational Data Theory Approach

نویسندگان [English]

  • Hamid Shahkaram 1
  • Mahdi Bagheri 2
  • Kolsum Na,mi 3
1 PhD student, Educational Management Department, Bandar Abbas Branch, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
2 Corresponding author, Associate Professor, Department of Management, Faculty of Humanities, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
3 Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Bandar Abbas, Iran.
چکیده [English]

Abstract
It is necessary not to provide an integrated model based on entrepreneurship for the development of student business markets with the approach of foundation data theory and to know the factors that can cause the expansion of such markets in schools. This is important and the main goal of this research. Also, this research with the question of whether strengthening, appropriate educational background and people's knowledge can improve the level of entrepreneurship? designed and carried out. The current study was carried out with an exploratory approach and using the Foundation's data method. The interviews and information gathering were semi-structured, and by using the purposeful sampling method, information was collected from 24 experts in the field of business and entrepreneurship. According to the obtained results, a qualitative model was designed for student businesses. By extracting more than 465 open codes or initial concepts from the interviews, as well as 85 concepts and 26 categories, it was determined that the causal conditions that are directly involved in the development of business markets include 1. Entrepreneurial attitude of school officials and decision makers, 2. Motivation. students, 3. needs assessment and targeted development, 4. teaching-learning process, 5. school quality assessment and 6. continuous monitoring of business markets. The results showed that student business markets lead to improving the level of entrepreneurship, creating new value, training creative students, increasing ability and experience, and improving the level of employment and productivity of students. Finally, the entrepreneurial model for the development of student business markets was designed in secondary schools of the second period of Sistan and Baluchistan province.
Case study
Sistan & Baluchistan Highschool
Materials and Methods
This research was conducted with an exploratory approach using the foundational data theory method. Grounded theory is an exploratory research method.The sample of this research is the number of 24 education experts and principals of secondary schools of Sistan and Baluchistan province, who voluntarily participated in this study.
Discussion and Results
The findings of the contextual factors showed that the entrepreneurial atmosphere of the school means an environment that motivates and encourages students to carry out entrepreneurial activities such as criticizing and reviewing, giving ideas, presenting creative thoughts, expressing opinions and thoughts freely, learning and teaching through presenting materials. Interpersonal exchange of information, group discussion and dialogue with officials and teachers, cooperation, participation and empathy in achieving group work. School teachers and officials should also pay attention and importance to the correct work done by students. Also, an entrepreneurial atmosphere means supporting and welcoming the critical and creative ideas and thoughts of teachers and school students, close interaction between teachers and students and school officials, and the movement of schools towards becoming a learning organization;
Conclusion
Socio-cultural environment, in schools with a well-formed entrepreneurial culture, students consider themselves obliged to feel responsible for their business and future career. This sense of responsibility can be reflected in the responsibility of the business markets that are formed in their schools.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Entrepreneurship
  • student business
  • market
  • foundational data theory
منابع فارسی
اشتراوس، انسلم و کوربین، جولیت. (1390). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریه زمینه‌ای، ترجمه ابراهیم افشار، تهران: نشر نی.
بابایی، حبیب. (1395). جایگاه کارآفرینی در مطبوعات ایران، فصلنامه برنامه‌ریزی رفاه و توسعه اجتماعی، دوره 7، شماره 29.
باشکوه اجیرلو، محمد؛ مرادی، مسعود؛ حیدری اناری، علی.(1394). بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر ایده کارآفرینی در بین معلمان مدارک متوسطه شهرستان اردبیل، مجله روانشناسی مدرسه، دوره 4، شماره1.
بهرام زاده، محمد مهدی؛ باورصاد، بلقیس؛ جعفرپور، محمود. (1389). ارزیابی نقش جو سازمانی در روحیه کارآفرینی دانش‌آموزان مقطع متوسطه شهر اهواز، مجله علوم تربیتی دانشگاه اهواز، دوره 6، شماره 10.
پورعزت، علی اصغر؛ زارعی متین، حسن؛ یزدانی، حمید رضا؛ و خورشیدی، کتایون. (1400). شناسایی و تحلیل عوامل کلیدی مؤثر بر آینده آموزش عالی با رویکرد تحلیل تأثیر متقابل. حکمرانی و توسعه, 1(3), 3-52.
حمزه­پور، حمزه. (1398). الگوی توسعه کارآفرینی اخلاق‌گرایانه کسب‌و‌کارهای کوچک و متوسط. جلد 14 شماره1، 96-102.
دهقان شبانی، زهرا؛ آفرینش­فر، سعیده. (1394). تحلیل تأثیر فضای کسب‌وکار بر جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران و چند کشور منتخب، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، دوره 20، شماره 62.
طغرایی، محمدتقی؛ میرواحدی، سیدسعید؛ هاشمی، سمیه. (1398). طراحی الگوی آموزش کارآفرینانه در مدرسه. مجله نوآوری­های آموزشی. دوره 18(3)، 82-59.
عبدالهی، بیژن. (1396). رهبری آموزش کارآفرین: ایجاد محیط‌های کارآفرینی در مدارس، همایش ملی مدیریت آموزشی در نظر و عمل: تهران.
فلاح، محبوبه؛ امیری، مجتبی؛ حاجی حیدری، نسترن؛ سید امیری، نادر؛ اسفیدانی، محمدرحیم. (1398). طراحی الگوی اکوسیستم کارآفرینی کسب و کارهای نوپای حوزه IT (مورد مطالعه: خراسان جنوبی). پژوهش­های مدیریت عمومی, دوره 12، شماره 45، 59-84.
منصوریان، رضا. (1389). بررسی روش‌های تأمین مالی در طرح‌های کارآفرینانه و کسب‌وکارهای کوچک و متوسط (SMEs)، شیراز: اولین کنفرانس بین المللی مدیریت و نوآوری.
میر، علی؛ نمامیان، فرشید؛ معروفی نقدهی، فخرالدین؛ مرادی، علیرضا. (1400). پدیدارشناسی سرمایه اجتماعی و نقش آن در تبیین راهبرد مسئولیت‌پذیری اجتماعی شرکتی با توجه به نقش میانجیگری اخلاق سازمانی. مطالعات مدیریت راهبردی، 12(46): 263-237.
میرزاییان کلواری، یوسا؛ شریفی، مسعود. (1395). بررسی و مقایسه مؤلفه‌های کارآفرینی در بین دانش‌آموزان سال آخر مدارس متوسطه و هنرستان (دوره دوم) شهرستان دلفان، فصلنامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، دوره 9، شماره 17.
نیازی، پریسا؛ رافعی دهکردی، فریبا. (1401). ارائه مدل کارآفرینی ورزشی با رویکرد سرمایه اجتماعی براساس نظریه داده بنیاد. مجله مطالعات راهبردی جامعه شناختی در ورزش، دوره 2، شماره2.
هومن، حیدرعلی. (1395). راهنمای عملی پژوهش کیفی، تهران: انتشارات سمت.
 
Refrenses
Strauss, A., & Corbin, J. (2016). Fundamentals of qualitative research, techniques and stages of production of grounded theory, translated by Ebrahim Afshar, Tehran: Nei Publishing
Bergmann, H., Hundt, Ch., & Sternberg, R. (2016) What makes student entrepreneurs – On the relevance (and irrelevance) of the university and the regional context for student start-ups. Small Business Economics, Vol. 41, No. 2, pp. 1-36.
Mirzaeian kalvari, Y., & Sharifi, M. (2016). The Study and Comparison of Entrepreneurship Factors among Senior Students of High School in Delfan. Journal of Management and Planning in Educational System, 9(2), 131-158.
Niazy, P., & Rafeei Dehkordi, F. (2022). Presenting a sports entrepreneurship model with a social capital approach based on data foundation theory. Sociological Studies in Sport, 2(2). (In Persian)
Mansouriyan, R. (2010). Investigating financing methods in entrepreneurial projects and small and medium businesses.  The first international conference management and innovation. (In Persian)
Mirvahedi, S.S., Toghrayee, M. T., & Astaneh, M. (2020). Developing a Model of Gamification in Entrepreneurial Web-Based Businesses. Business Intelligence Management Studies, 9(33), 39-60. (In Persian)
Bremner, P.A. M., (2018). The gap between degree outcomes and employability skills: using scholarly enquiry to aid in future teaching practice, Planning, Practice & Research, Vol. 22 No. 4, pp. 635-48.
Bhorat, H. (2006). Unemployment in South Africa descriptors and determinants. Presentation to the commission on growth and development. Washington D.C.: World Bank.
Falah, M., Amiri, M., Hajheidari, N., Seyedamiri, N., & Esfidani, R. (2019). Developing an Entrepreneurial Ecosystem Model for IT Startups (Case Study: South Khorasan). Public Management Researches, 12(45), 59-84. (In Persian)
Hämäläinen, M., Ruskovaara, E., & Timo, P. (2018) Principals Promoting Entrepreneurship Education: The Relationships between Development Activities and School Practises. Journal of Entrepreneurship Education, Vol. 21, No. 2, pp. 2–19
Lyu, J., Shepherd, D., & Lee, K. (2023). From intentional to nascent student entrepreneurs: The moderating role of university entrepreneurial offerings. Journal of Innovation & Knowledge8(1), 100305.
Mirnezhad, E., Hamidi, N., Hoseyni, H., & Mousavi, Z. (2022) Entrepreneurial model in small and medium businesses. Conference: National Organization and Management Research Conference. (In Persian)
Maritz, A., Nguyen, Q., & Ivanov, S. (2022). Student entrepreneurship ecosystems at Australian higher education institutions. Journal of Small Business and Enterprise Development, 29(6), 940-957.
Pourezzat, A. A., Zarei Matin, H., Yazdani, H. R., & khorshidi, K. (2021). Identify and Analyze the Key Factors Affecting the future of Higher Education with an Interaction Analysis Approach. Governance and Development Journal, 1(3), 3-52. (In Persian)
Sembiring, L.D., Silitonga, H.P., Loist, C., Sinaga, O.S., & Sudirman, A. (2022). Analysis of Student Entrepreneurial Interest Stimulators at Universities in Pematangsiantar City. Valid: Jurnal Ilmiah20(1), 1-10.
Wei, X., Liu, X., & Sha, J. (2019) How Does the Entrepreneurship Education Influence the Students’ Innovation? Testing on the Multiple Mediation Model, Frontiers in Psychology, Vol. 10, pp. 1-10.
Toghrāyi, M., Mirvāhedi, S.S., & hashemi, S. (2019). Designing the entrepreneurial education model. Educational Innovations, 18(3), 59-82.    (In persian)
Hamzehpour, M. (2018). Ethical entrepreneurship development model of small and medium businesses. Work development pattern Ethical creation of small and medium businesses. (In Persian).
Wu, L., Jiang, S., Wang, X., Yu, L., Wang, Y., & Pan, H. (2022). Entrepreneurship education and entrepreneurial intentions of college students: The mediating role of entrepreneurial self-efficacy and the moderating role of entrepreneurial competition experience. Frontiers in psychology, 12, 727826.
Mousavi, S.Z. (2020). Investigating the relationship between social capital and organizational entrepreneurship. An Approach Quarterly in Business Management1(1), 66-83.
Mir, A., Namazian, F., Maroofi, F., & Moradi, A. (2021). Phenomenology of social capital and its role in explaining the strategy of corporate social responsibility with respect to the mediating role of organizational ethics. Strategic Management Studies, 46, 237-263. (In Persian)