ارائه الگوی شایستگی‌های حکمرانِ خوب دانشگاهی: رویکردی کیفی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

2 استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران.

3 استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.

چکیده

در قرن بیست و یکم نهادهای تولید دانش، به خصوص دانشگاه‌ها، مسئولیت سنگینی دارند و برای تحقق رسالت­ها و کارکردهایی که جامعه از نهادها و به ویژه از دانشگاه انتظار دارد، باید بتوانند از حداکثر توان و ظرفیت خود استفاده کنند. از اهم ظرفیت­های قابل استفاده در دانشگاه که به نحوی بر سایرین اشراف دارد، ظرفیت و شایستگی‌های مدیریتی و حکمرانی آن است و رییس یا حکمرانِ دانشگاه با بالاترین مسئولیت اجرایی و علمی باید با ایفای عالی نقش حکمرانی و مدیریتی، زمینه تحقق رسالت‌ها و اهداف دانشگاه را فراهم آورد. در پژوهش حاضر برای دستیابی به این هدف، از روش پژوهش کیفی جهت ارائه الگوی شایستگی‌های حکمرانِ خوب دانشگاهی بهره گرفته شد. به همین منظور تعداد ۲۳ نفر از اساتید و خبرگان آموزش عالی مطلع نسبت به موضوع و با راهبرد نمونه‌گیری هدفمند انتخاب‌شده و به‌صورت نیمه ساختاریافته مورد مصاحبه قرار گرفتند. برای تحلیل داده‌ها از تکینک تحلیل موضوعی (تم) استفاده شد. به منظور بررسی کیفیت داده‌ها، اعتبار (باورپذیری) و اعتماد (اطمینان‌پذیری) یافته‌ها تامین شد. پس از پیاده‌سازی محتوای مصاحبه‌ها و تحلیل آن‌ها، هفت شایستگی اصلی (شایستگی رهبری-مدیریتی، شایستگی سازمانی، شایستگی تخصصی/فنی، شایستگی عملکردی، شایستگی فردی-شخصیتی، شایستگی معنوی/اخلاقی و شایستگی ارزش‌آفرینی) برای الگوی شایستگی‌های حکمرانِ خوب دانشگاهی شناسایی و کشف گردید. هفت شایستگی اصلی این مطالعه کیفی می‌تواند به عنوان یکی از الگوهای مناسب در انتخاب و انتصابِ حکمرانانِ دانشگاهی مورد استفاده قرار بگیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Presenting a Model for Competencies of a University Good Governor: Qualitative Approach

نویسندگان [English]

  • Amin Homayeni Damirchi 1
  • Javad Pourkarimi 2
  • Abdul Rahim Navehebrahim 3
  • Mitra Ezati 2
1 University of PhD Candidate in Educational administration, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.Tehran
2 Assistant Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
3 Professor, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Kharazmi University, Tehran, Iran.
چکیده [English]

Abstract
In the 21st century, knowledge production institutions, especially universities, have a heavy responsibility and to achieve the missions and functions that society expects from institutions, especially the university, they must be able to use their maximum power and capacity. One of the most important capacities that can be used in the university, which somehow overcomes others, is its managerial and governing capacity and competencies, and the president or governor of the university with the highest executive and scientific responsibility should by playing an excellent governing and managerial role, provided the ground for the realization of the missions and goals of the university. In the present study, to achieve this goal, the qualitative research method was used to provide a model of university good governor competencies. For this purpose, 23 professors and higher education experts who were aware of the subject and with a purposeful sampling strategy were selected and interviewed in a semi-structured manner. Thematic analysis technique (theme) was used to analyze the data. In order to evaluate the quality of the data, the validity (reliability) and reliability (reliability) of the findings were provided. After implementing the content of the interviews and analyzing them, seven main competencies (leadership-managerial competence, organizational competence, professional-technical competence, functional competence, individual-personality competence, spiritual-moral competence and value-creating competence) were identified and discovered for the model of university good governor competencies. The seven main competencies of this qualitative study can be used as one of the appropriate models in the selection and appointment of university governors.
Introduction
The problems and challenges of the country's universities have accelerated compared to before. Globalization of university goals, widespread competition, inappropriate curricula, parallel work and re-employment at the university, lack of attention to participatory management, excessive attention to evidence-based and quantitative, lack of independence, meritocracy, transparency and accountability in the university, existence External interferences and pressures in the university, rent-seeking and political work in the university and other issues are among these challenges. In such a spatial, the management system and governance of universities must be equipped with new management models and approaches to face the issues ahead. In order to fulfill this great mission, it is necessary for universities to have the necessary capability, independence, dynamism, flexibility and adaptability to the environment, responsibility, rule of law, transparency, accountability and legitimacy by using the model of good university governance. It is not possible to have a good university governor at the university.
considering that after the researches and researches, there was no evidence of a comprehensive and appropriate model in the field of competencies of a good university governor, the present study seeks to answer the question: what is the appropriate model of competencies of a good university governor?
Case study
Since universities and institutes of higher education in Iran have weaknesses and harms in the field of university administration and governance. Therefore, in the present study, an attempt has been made to provide a favorable model for the competencies of a university good governor.
Theoretical framework
The term "good governance" was first used in 1979 by economist Williamson in the economic literature and later in other scientific studies. Good governance is synonymous with transparency, accountability, justice, participation and the promotion of equality before the law.
Researchers examine good governance from different perspectives. In this research, it has been addressed from a managerial perspective. In the managerial approach, management in the university is of special importance. Because most people who take over the presidency of the university are not ready to govern and have a clear understanding of what the profession of university management and governance requires. In the US National Survey, conducted between 1990 and 2000, only 3% of the 2,000 university leaders were trained and educated to hold a university management position. Therefore, it must be said that the traditional model of management can not meet today's conditions, so paying attention to the development of competencies and skills of a good university governor in the field of higher education is an undeniable necessity.
Methodology
The present research is applied research in terms of purpose and qualitative research in terms of data collection. The statistical population of this study included all higher education experts in Iran who were interviewed in depth using 23 non-probabilistic and purposeful sampling methods. In order to identify the competencies of a university good governor, semi-structured interviews were used and for the analysis of qualitative data (interview texts), the thematic analysis technique (theme) was used. Also, in order to evaluate the quality of the data, the validity (reliability) and reliability (reliability) of the findings were provided.
Findings
Findings showed that the model of good university governor competencies has 7 dimensions and 24 components including: leadership/managerial competencies dimension (scientific and skill management competencies, partnership and consensus-oriented, self-organization and organization), organizational competencies dimension (goal setting and mission orientation, Legislation and legislature, decentralization and delegation, being a native of the university), specialized/technical competencies dimension (specialized and empirical authority and acceptance, technical and executive competencies), functional competencies dimension (efficient and effective, teamwork, model and coach Academics), individual/personality competencies dimension (creative and entrepreneurial, cognitive ability, desire for agility/dynamism and progress, risk-taking and competitive, communication and social skills, brave and independent), spiritual/moral competencies dimension (believer and committed to performance) Governance is religious and moral, responsible and accountable, healthy and anti-corruption) and then value-creating competencies (meritocracy, professionalism).
Conclusion
In this study, an attempt was made to identify and examine the competencies of a good university governor from the perspective of Iranian higher education experts. Given that designing a model of a good university governor is the first step in designing and explaining the system of selection and appointment of university governors and administrators. Therefore, it is suggested that managers and officials of the higher education system consider the process of its implementation in universities and higher education institutions of the country.

کلیدواژه‌ها [English]

  • University Good Governor
  • The Competencies of University Governor
  • Higher education
  • Qualitative Approach
 
اسدزاده، فرشته؛ اکرامی، محمود؛ افتخارزاده، سیدفرهاد و خورشیدی، عباس (۱۳۹۷). رهبری دانشگاهی بر پایه کارآفرینی مدیر، پژوهش‌های مدیریت عمومی، دوره ۱۱، شماره ۴۱: ۱۶۵-۱۸۹.
اللهیاری، رحمت الله (۱۳۹۵). طراحی الگوی کارامد شایستگی مدیران پارکهای علم و فناوری دانشگاههای دولتی ایران، پایان نامه دکتری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهید بهشتی.
جعفری، جعفر؛ وحدتی، حجت؛ اسماعیلی، محمودرضا و حکاک، محمد (۱۳۹۹). شناسایی شایستگی‌های روسای دانشگاه کارآفرین (نسل سوم) با استفاده از رویکرد دلفی فازی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال نهم، شماره ۱ (پیاپی ۱۹): ۱۲۳-۱۴۰.
حسینی، سیدعلی؛ رحمانی، علی و کمرئی، مرضیه (۱۳۹۴). تدوین مدلی برای راهبری دانشگاهی، حسابداری دولتی، دوره ۲، شماره ۳: ۵۹-۷۰.
حق شناس،‌ محمد و جمور، حسین (۱۳۹۶). ضرورت تغییر در حکمرانی دانشگاههای کشور با ایجاد نسل چهارم دانشگاه، یازدهمین کنگره ملی پیشگامان پیشرفت.
خلیلی، ابراهیم؛ خورسندی طاسکوه، علی؛ تنهایی، علیرضا و باقری، مهدی (۱۳۹۹). شایستگی‌های رهبری روسای دانشگاه‌ها در نظام آموزش عالی ایران، فصلنامه علمی مطالعات منابع انسانی، دوره ۱۰، شماره ۴: ۱۴۶-۱۶۵.
دوالی، محمدمهدی؛ ضماهنی، مجید؛ درویش، حسن و آذر، عادل (۱۳۹۷). معیارهای شایسته‌گزینی مدیران دانشگاهی بر اساس آموزه‌های اسلامی (مورد مطالعه دانشگاه پیام نور)، نشریه مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره ۷، شماره ۱۵: ۷۱-۸۸.
ذاکرصالحی، غلامرضا (۱۳۸۸). بررسی ابعاد حقوقی و مدیریتی استقلال دانشگاههادر ایران (موضوع ماده ۴۹ قانون برنامه چهارم توسعه) و تدوین راهکارهای اجرایی تحقق آن، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، دوره ۱۵، شماره ۳: ۷۹-۱۰۶.
رحیمیان، حمید؛ عباس‌پور، عباس؛ غیاثی ندوشن، سعید و اکبری، محمدنقی (۱۳۹۸). طراحی و اعتباریابی مدل شایستگی‌های روسای دانشگاه‌های دولتی کابل، رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال دهم، شماره ۴ (پیاپی ۴۰): ۱-۲۹.
رضایت، غلامحسین؛ یمنی دوزی سرخابی، محمد؛ کیامنش، علیرضا و نوه‌ابراهیم، عبدالرحیم (۱۳۹۰). طراحی الگوی شایستگی‌های روسای دانشگاه‌های دولتی ایران، آموزش عالی ایران، دوره ۴، شماره ۱ (پیاپی ۱۳). ۴۷-۸۴.
ساعتچی، محمود و عزیزپور شوبی، علی اکبر (۱۳۸۴). طراحی الگوی رهبری اثربخش دانشگاهی، دو ماهنامه علمی-پژوهشی دانشگاه شاهد، سال ۱۲، شماره ۱۱: ۱-۱۸.
سلطانی نژاد، احمد و گودرزی، سهیل (1396). فناوری اطلاعات و تحول در مفهوم حکمرانی خوب، فصلنامه سیاست، دوره 47، شماره 1: 79-97.
قربان نژاد، پریسا و عیسی خانی، احمد (۱۳۹۵). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاهی براساس الگوهای اسلامی: مطالعه‌ای تطبیقی، مدیریت در دانشگاه اسلامی، دوره ۵، شماره ۱ (۱۱): ۳۷-۴۸.
قلی‌پور، رحمت‌اله؛ سیدجوادین، سیدرضا و روزبهان، محمدولی (۱۳۹۷). طراحی الگوی شایستگی مدیران دانشگاهی مبتنی بر سند دانشگاه اسلامی، مدیریت منابع در نیروی انتظامی، دوره ۶، شماره ۲: ۱-۳۴.
محمودی، سیدمحمود؛ زارعی متین، حسن و بحیرایی، صدیقه (۱۳۹۱). شناسایی و تبیین شایستگی­های مدیران دانشگاه، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال اول، شماره ۱: ۱۱۴-۱۴۳.
موسوی، سیدعلی؛ محمدی، مهدی و صفیان، مهدی (۱۳۹۹). طراحی مدل شایستگی مدیران دانشگاههای سازمانی (مورد مطالعه: یک دانشگاه وابسته با سازمان نظامی)، مدیریت در دانشگاه اسلامی، سال نهم، شماره ۲: ۲۱۷-۲۴۰.
نورشاهی، نسرین (۱۳۸۷). شایستگیهای لازم برای ریاست دانشگاه و میزان اهمیت نسبی آنها از نظر صاحبنظران آموزش عالی ایران، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی در آموزش عالی، دوره ۱۴، شماره ۲ (۴۸): ۲۷-۴۸.
نورشاهی، نسرین (۱۳۸۸). معیارهای انتخاب و انتصاب روسای دانشگاهها: مقایسه تجارب برخی دانشگاههای جهان، مجموعه رویکردها و چشم اندازهای نو در آموزش عالی، تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی، صص ۱۱۷-۲۰۷.
Refrences
Allahyari, R. (2016). Designing an efficient competency model for managers of science and technology parks of Iranian public universities, PhD thesis, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shahid Beheshti University. (In Persian).
Asadzadeh, F; Ekrami, M; Eftekharzadeh, S.F & khorshidi, A. (2018). Educational Leadership in University based on manager’s entrepreneurship, Public Management Researches, Vol 11, N 41: 165-189. (In Persian).
Black, S. A. (2015). Qualities of Effective Leadership in Higher Education. Open Journal of Leadership, 4: 54-66.
Bommarito, S. (2012). 9 Qualities That Every College President Must Have. Available at: https://www.mic.com/articles/10387/9-qualities-that-every-college-president-must-have
Davali, M.M; Zamahani, M; Darvish, H & Azar, A. (2018), Criteria for selection of university administrators based on Islamic teachings (case study of Payame Noor University), Management in The Islamic University, Vol. 7, No.1: 71-88. (In Persian).
Draganidis, Fotis & Mentaz Gregoris (2006). "Competency Based Management: A Review of System and Approaches", Information Management and Computer Security, Vol.14, No.1, P.51-84.
Du Plessis, T. & A. Van Niekerk (2017). "Factors Influencing Managers’ Attitudes towards Performance Appraisal". SA Journal of Human Resource Management, Vol. 15.
Ennis, Michelle R. (2008). "Competency Models: A Review of the Literature and the Role of the Employment and Training Administration (ETA)", Pilots and Demonstration Team Division of Research and Evaluation Office of Policy Development and Research Employment and Training Administration U.S. Department of Labor.
Gholipour, R., Seyed Javadin, S.R., Roozbehan, M. (2018). Designing a competency model for university managers based on the Islamic University document. Resource management in law enforcement, 6 (2), 1-34. (in Persian)
Ghorbannejad, P. & Issakhani, A. (2016). Designing the competency model of university managers based on Islamic models: a comparative study, management in the Islamic University, Vol 5, N 1 (11): 37-48. (In Persian).
Haghshenas, ‌ M. & Jamour, H. (2017). The need for change in the governance of the country's universities with the creation of the fourth generation of universities, the 11th National Congress of Pioneers of Progress. (In Persian).
Hosseini, S. A; Rahmani, A. & Kamraei, M (2015). Developing a Model for Academic Leadership, Public Accounting, Vol 2, N 3: 59-70. (In Persian).
Jafari, J; Vahdati, H; Esmaeili, M & Hakkak, M. (2020). Identifying the competencies of the presidents of the entrepreneurial university (third generation) using the fuzzy Delphi approach, Management inThe Islamic University, Vol. 9, No.1: 123-140. (In Persian).
Khalili, E; Khorsandi Taskooh, A; Tanhaei, A & Bageri, M (2020). Leadership competencies of university presidents in Iran's higher education system, Scientific Quarterly of Human Resources Studies, Vol 10, N 4 (38): 146-165. (In Persian).
Mahmoudi, S. M; Zarei Matin, H. & Bahiraei, S. (2012). Identifying and explaining the competencies of university managers, management in Islamic University, first year, No. 1: 114-143. (In Persian).
Maldonado, Nicole, (2010). "The World Bank’s evolving concept of good governance & Its Impact on Human Rights", Stockholm, Access in: http://web.worldbank.org/wb site/external/menaex
Mousavi, A; Mohammadi, M & Safyan, M (2020). Designing a competency model for managers of organizational universities (Case study: a university affiliated with a military organization), Management in The Islamic University, Vo l.9, No.2: 217-240. (In Persian).
Nourshahi, N. (2008). Necessary competencies for university presidency and their relative importance from the point of view of Iranian higher education experts, Research and Planning in Higher Education, Volume 14, Number 2 (48): 27-48. (In Persian).
Nourshahi, N. (2009). Criteria for selection and appointment of university presidents: comparison of experiences of some universities in the world, a set of new approaches and perspectives in higher education, Tehran: Research Institute for Cultural and Social Studies. (In Persian).
Pettai V. and Illing E. (2004) Governance and Good Governance" Journal of Humanities and Social Sciences, Vol. 8, No 4.
Rahimian, H; Abbaspour, A; Ghiasi Nadoshan, S & Akbari, M.N (2019). Designing and validating the competency model of Kabul public university presidents, Quarterly Journal of New Approach in Educational Management, Vol 11, N 4 (40): 1-29. (In Persian).
Reining, Nine; Simone Kauffeld & Christoph Herrmann (2019). "Students’ Interactions: Using Video Data as a Mean to Identify Competences Addressed in Learning Factories". 9th Conference on Learning Factories. Braunschweig, Germany, Procedia Manufacturing, 31: 1-7.
Rezayat, GH; Yamani, M; Kiamanesh, A & Navehebrahim, A (2011). Designing a competency model for heads of Iranian public universities, Higher education in Iran, Vol 4, N 1 (13): 47-84. (In Persian).
Rupp, D. E. (2019). Criteria for the Selection of President of the University. AASCU State College and University Presidential Competency Model. Washington, DC 4701.
Saatchi, M. & Azizpour Shoubi, A. A. (2005). Designing an Effective University Leadership Model, Bi-monthly scientific research journal of Shahed University, Vol 12, N 11: 1-18. (In Persian).
Soltaninejad, A. & Goodarzi, S. (2017). Information Technology and Transformation in the Concept of Good Governance, Politics Quarterly, Vol 47, N 1: 79-97. (In Persian).
Wolfe, R. E. (2017). Leadership Competencies for Learner-Centered, Personalized Education. Boston, MA: Jobs for the Future.
Wolverton, M., Ackerman, R. & Holt, S. (2005). Preparing for Leadership What Academic Department Chairs Need to know. Journal of Higher Education Policy and Management, 27(2), 227-238.
Xuejun Qiao, June (2009). "Managerial Competencies for Middle Managers: Some Empirical Findings from China", Journal of European Industrial Training, Vol.33, No.1, P.69-80.
Yáñez, S., Uruburu, Á., Moreno, A., & Lumbreras, J. (2019). The sustainability report as an essential tool for the holistic and strategic vision of higher education institutions. Journal of Cleaner Production, 207, 57-66.
Zakirsalehi, Gh. (2009). Investigating the legal and managerial dimensions of the independence of universities in Iran (subject of Article 49 of the Fourth Development Plan Law) and formulating executive strategies for its realization, research and planning in higher education, Vol 15, N 3: 79-106. (In Persian).
Zook, Aaron (2006). Military Competency-Based Human Capital Management a Step Toward the Future, U.S. Army War College, Carlisle Barracks, Carlisle, PA, 17013-5050.