مدل تصمیم گیری گروهی چند معیاره فازی برای غربال سازی عوامل استراتژیک ماتریس SWOT

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

10.22111/jmr.2011.648

چکیده

ماتریس قوت­ها، ضعف­ها، فرصت­ها و تهدیدها، یکی از ابزارهای شناخته شده برای تحلیل موارد استراتژیک در فرآیند مدیریت استراتژیک است که اگر به طور صحیح بکار برده شود، می تواند مبنا و اساس خوبی برای تنظیم و تدوین موفقیت آمیز استراتژی فراهم کند. اما کاربرد آن  مستلزم غربال سازی و شناسایی عوامل استراتژیک تشکیل دهنده آن از یک سو، و اجماع تیم مدیریت استراتژیک بر روی آن عوامل از سوی دیگراست. در این مقاله، یک مدل تصمیم­گیری گروهی چند معیاره فازی برای غربال سازی عوامل استراتژیک ماتریس قوت­ها، ضعف­ها، فرصت­ها و تهدیدها  ارائه شده است که می تواند با مدیریت حداقل اطلاعات مرتبط باگزینه­های تصمیم، تسخیر ابهام و عدم اطمینان ذاتی در داده های ذهنی انسان، از تیم مدیریت استراتژیک در شناسایی مهمترین عوامل استراتژیک برای انجام تحلیل استراتژیک و در نتیجه تنظیم و تدوین استراتژی حمایت و پشتیبانی کند.      

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

A Fuzzy Multi-Attribute Group Decision-Making for Screening the Strategic Factors of SWOT Matrix

چکیده [English]

The matrix of SWOT is one of well known tools for analyzing strategic cases in the process of strategic management. If used correctly, it can provide a good basis for successful strategy formulation. But using it is involved screening and identifying strategic factors consisting of it from one hand, and strategic team consensus on those factors from other hand. In this article, a fuzzy multi-attribute group decision-making model is presented for screening the strategic factors of SWOT matrix. This model can support strategic management team by managing a minimal amount of information related to decision alternatives, capturing vague and uncertainty inherent in human mental data for identifying the most important of strategic factor for doing strategic factors of SWOT matrix

کلیدواژه‌ها [English]

  • Multi-attribute group decision-making
  • Fuzzy approach
  • SWOT Matrix

منابع فارسی

1- آهنچی، محمد(1367)، مدیریت استراتژیک در ارتباط با محیط، مدیریت دولتی، دوره جدید، شماره چهارم، ص ص 1-19.

2-حقیقی، محمد(1374)، برنامه ریزی استراتژیک و جایگاه آن در سازمان های  صنعتی و تجاری ایران،  دانش مدیریت، 29-30، ص ص 61-68.

3- کویین،جیمز براین، میننربرگ، هنری و جیمز، رابرت ام(1376)، مدیریت استراتژیک: فرآینداستراتژی، ترجمه محمدصائبی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی؛چاپ دوم.

4-عاصمی پور، محمدجواد(1372)، نگرش رفتاری به مدیریت استراتژیک،، دانش  مدیریت، 22، ص ص: 34-41.

 

منابع انگلیسی

1-Bryson, N. (1995), Group decision-making and the analytic hierarchy process: Exploring the consensus-relevant information content,  Computers & Operations Research, 23(1),pp.27–35.

2-Carlsson, C., &  Fuller, R.(1995), On fuzzy screening systems, . In: proceeding of EUFIT 95 Conference, August 28-31.Aachen, Germany, Verlag Mainz,Aachen.1995.pp.1261-1264.

3-Carlsson, C. &  Fuller, R.(2000), Multi-objective linguistic optimization,, Fuzzy Sets and Systems,115, pp.5-10.

 4-Chang, H-H. & Huang, W-C.(2006), Application of a quantification SWOT analytical method,  Mathematical and Computer Modelling, 43, pp.158-169.  

5-Chen, S.J., & Hwang,C.L.(1992), Fuzzy multiple attribute decision making: methods and applications, Springer-Verlag, Berlin.

6-Chen, C.-T. (2000), Extension of the TOPSIS for group decision-making under fuzzy environment,, Fuzzy Sets and Systems,114,pp.1–9.

7-Cook, W. & Seiford, L.(1978), Priority ranking and consensus formation, Management Science, 24, pp.1721–1732.

8-Cook, W. & Kress, M.(1985), Ordinal ranking with intensity of preference, Management Science,31,pp.26–32.

9-David, F.R.(1998), Strategic management: Concept and cases, Prentice-Hall,  New Jersey.

10-Hamer, L., Hemeryck, Y., Herweyers, G., Janssen, M. &  Keters,H., Roussau, R.(1989) Similarity measures in scientometric research: The Jaccard index versus  Salton’s cosine formula", Information Processing and Management, 25, pp.315–318.

11-Hax,A.C., Majluf,N.S.(1991), The strategy concept and process:A pragmatic approach, Prentice-Hall.

12-Hill,T. & Westbrook, R.(1997), SWOT analysis: its time for a product recall, Long Range Planning, 30,pp.46-52.

13-Houben,H., Lenie,K. & Vanhoof,K.(1999), Acknowledge-based SWOT-analysis system as an instrument for strategic planning in small and medium sized enterprises, Decision  Support Systems,26,pp.125-135.

14-Hsu, H.-M. & Chen, C.-T.(1996), Aggregation of fuzzy opinions under group decision making, Fuzzy Sets and Systems,79,pp.279–286. 

15-Hwang,C-H, Yoon,K.(1981), Multiple attribute decision making, Springer-Verlag,Berlin Heidelberg New York

16-Jain,S.C.(1990), Marketing planning and strategy, third Edn, South Western Publishing, Cincinnati, OH, 1990.

17-Kotler, P.(1988), Marketing management :analysis, planning, implementation and Control, Sixth Edn., Prentice-Hall International Edition

18-Kotler, P.(1994), Marketing management: analysis, planning, implementation and control, Englewood Cliffs.

19-Krijnen, H.C.(1992), Strategic management, Derde Druk, Wolters-Noordhoff, Groningen.

20-Kuo-Liang,L. & Shu-Chen, L.(2008), A fuzzy quantified SWOT procedure for environmental evaluation of an international distribution center, Information Sciences, 178, pp.531-549.

21-Lin, Y. H., Chiu, C. C. & Tsai, C. H.(2007), The study of applying ANP model to assess dispatching rules for wafer fabrication, Expert Systems with Applications,(3),pp.2148- 2163

22-Mikhailov,L. & Tsvelinov, P.(2003), Evaluation of services using a fuzzy analytic hierarchy process, Applied Soft Computing,5(1),pp.23-33.

23-Moon , J.H. & Chang, S.K.(1999), Used of fuzzy set theory in the aggregation of expert judgments, Annals of Nuclear Energy,26, pp: 6461-6469.

24-Olcer, A.L.S.,  Tuzeu, C. &  Turan, O.(2006), An integrated multi-objective optimization and fuzzy multi-attribute group decision-making technique for subdivision arrangement of Ro-Rovessels, Applied Soft Computing,6(3),pp.221-243.

25-Schmoldt, D.I. & Peterson, D. (2000), Analytical group decision making in natural resources: methodology and application, Forest Sciences, 46,pp.62-75.

26-Shih, H-S., Shyur,H-J. & Lee,E.S.(2007), An extension of TOPSIS for group decision making,  Mathematical and Computer Modeling, 45, pp.801-813.

27-Tanino, T.(1984), Fuzzy preference orderings in group decision making, Fuzzy Sets  and Systems,12,pp.117–131.

28-Wang,R.C. & Chuu,S.J.(2004), Group decision making using a fuzzy linguistic approach for evaluating the flexibility in a manufacturing system,  European Journal Operation Research,154(3), pp.563-572.

29-Wang, P. Z.(1990), Fuzzy set theory and its applications, Taiwan:Chinese Productivity Center.

30-Wheelen, T.L. & Hunger, J.D.(1995), Strategic management and business policy, fifth Ed., Addison-Weslry, Reading, M.A.

31-Zwick, R., Carlstein, E. & Budescu, D. V.(1987), Measures of similarity among Fuzzy concepts: A comparative analysis, International Journal of Approximate Reasoning,1,pp. 221–242.