فارسیجانی, حسن, بکلری, احمد. (1394). تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا. پژوهش های مدیریت عمومی, 8(30), 99-120. doi: 10.22111/jmr.2016.2398
حسن فارسیجانی; احمد بکلری. "تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا". پژوهش های مدیریت عمومی, 8, 30, 1394, 99-120. doi: 10.22111/jmr.2016.2398
فارسیجانی, حسن, بکلری, احمد. (1394). 'تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا', پژوهش های مدیریت عمومی, 8(30), pp. 99-120. doi: 10.22111/jmr.2016.2398
فارسیجانی, حسن, بکلری, احمد. تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا. پژوهش های مدیریت عمومی, 1394; 8(30): 99-120. doi: 10.22111/jmr.2016.2398
تبیین نقش انعطاف پذیری تولید در کلاس جهانی مطالعه موردی: گروه خودروسازی سایپا
2دانشجوی دکتری دانشگاه سمنان، مدیریت تولید و عملیات
چکیده
یکی از عمدهترین ریسکهای تجاری بنگاههای تولیدی و خدماتی درکلاس جهانی، ریسک عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. برای پاسخ گویی به نوسانات تقاضا، تغییر ظرفیت یکی از راهکارهای پرهزینهای است که برخی سازمانها درپیش می گیرند. افزایش ظرفیت درمواقع افزایش تقاضا ضمن اینکه مستلزم تحمیل هزینههای ایجادی میشود، باکاهش تقاضا منجر به ظرفیت بلااستفاده و سرمایه راکد خواهد شد. کاهش ظرفیت در مواقع کاهش تقاضا نیز مستلزم فروش داراییهای سازمان گردیده و با افزایش تقاضا موجب تحمیل هزینه فروش ازدست رفته خواهد شد. برای مواجهه با این چالش پیش روی سازمانهای تولیدی کلاس جهانی، انعطاف پذیری ترکیب تولید، به مفهوم ایجاد امکان تولید همزمان بیش از یک محصول در یک بنگاه یا خط تولیدی، راهکاری با هزینه اثربخش است که می تواند تا حدود زیادی ریسک عدم تعادل بین عرضه و تقاضا را جذب نماید. دراین مقاله راهکارهای ایجاد انعطاف پذیری باهزینه اثربخش در بنگاههای تولیدی کلاس جهانی مورد بررسی قرار گرفته و مدلی ریاضی برای این منظور پیشنهاد میگردد. بعنوان مطالعه موردی، انعطافپذیری تولید درگروه خودروسازی سایپا تحلیل شده و با استفاده از مدل ریاضی پیشنهادی و نرمافزار شبیهسازی، راهکارهایی جهت افزایش انعطافپذیری تولید درگروه خودروسازی سایپا پیشنهاد میگردد.
Explanation of Flexibility Manufacturing Role in the World ClassCase study: Saipa automotive group
نویسندگان [English]
hasan Farsijani1؛ ahmad Beklari2
چکیده [English]
One of the major business risks in the world-class manufacturing and services firms is the risk of imbalance between supply and demand. To respond to fluctuations in demand, changing the capacity is an expensive strategy that some of organizations adopt it. Developing in capacity in times of increasing the demand, while requiring expenditures can be caused by a decrease in demand leads to stagnant investment and capacity will be unusable. Reducing in capacity when demand decline, requires the sale of assets and the increase in demand will lead to lost sales costs. To face to this challenge, Mix production flexibility as concept of possibility to produce of multi production in a same facility is a cost-effective solution that can absorb imbalance risk between supply and demand. In this paper, managing of flexibility with cost-effective solutions in the world-class manufacturing firms studied and a mathematical model is proposed for this purpose. As a case study, production flexibility in SAIPA group analysis and using the proposed mathematical model and simulation software, solutions to increase manufacturing flexibility in SAIPA group recommended.
کلیدواژهها [English]
World-class manufacturing, Imbalance between supply and demand, Production capacity, Mix production, Cost-effective
مراجع
1-سایپا (1393( ،اطلاعات ظرفیت تولید سایتهای گروه و نیاز فروش مدلهای تولیدی.
2-مدنی، سعید (1393). همکاری با برندهای مطرح خارجی در اولویت گروه خودروسازی سایپا است. مجله نارنجی سایپا 223, ص16.
3-Ainhoa, U. A., L. K. Martin, G. O. Carmen, and H. A. Emilio.(2012).Manufacturing Flexibility and Advanced Human Resources Management Practices, Production Planning and Control:1–15.
4-Akşin, O. Z., Çakan, N., Karaesmen, F., & Örmeci, E. L. (2015). Flexibility structure and capacity design with human resource considerations, Production and Operations Management, 24(7), 1086-1100.
5-Chrysler. (2013). Chrysler Group’s Sergio Marchionne addresses industry leaders at 2013 SAE World Congress Annual Banquet, Retrieved June 26, 2013, from http://media.chrysler.com/newsrelease.
6-Chryssolouris, G., Efthymiou, K., Papakostas, N., Mourtzis, D., Pagoropoulos, A. (2013). Flexibility and complexity: is it a trade-off?, Int. J. Prod. Res. 51(23-24), 6788–6802
7-Graves, S. C., & Jordan, W. C. (1991). Principles on the benefits of manufacturing process flexibility.
8-He, P., Xu, X., Hua, Z. (2012). A new method for guiding process flexibility investment. Int. J. Prod. Res. 50(14), 3718–3737
9-Hu, S., Linwei, X., Sun, H., & Xu, L. (2009). Optimization of scheduling problem for auto mixed model assembly line. In Intelligent Systems and Applications, 2009. ISA 2009. International Workshop on (pp. 1–3). IEEE.
10-Liu, T., Li, M. (2012). Structural flexibility indices with shrinking capacities in cross production. Int. J. Prod. Res. 50(2), 393–407
11-Metternich, J. Böllhoff, S. Seifermann, and S. Beck.(2013). “Volume and Mix Flexibility Evaluation of Lean Production Systems”. Procedia CIRP, vol. 9, pp. 79–84.
12-Rohit Pandey, Nishant Sharma & Arvind Singh Tomar. (2016). Performance Evaluation of Flexible Manufacturing System (FMS) in Manufacturing Industries, Imperial Journal of Interdisciplinary Research (IJIR) Vol-2, Issue-3.
13-Sethi, A.K. and Sethi, S.P.(1990). Flexibility in Manufacturing: A survey. The International Journal of Flexible Manufacturing Systems 2, 289-328.
14-Terkaj, W., Tolio, T., & Valente, A. (2013). A review on manufacturing flexibility. Design of Flexible Production Systems: Methodologies and Tools, 41–61.
15-Tomlin, B. (2014). Managing supply-demand risk in global production: Creating cost-effective flexible networks. Business Horizons, 57(4), 509–519.
16-Wilson, S., & Platts, K. (2010). How do companies achieve mix flexibility?. International Journal of Operations & Production Management, 30(9), 978–1003.
17-Zhang, Q., Vonderembse, M., Lim, J. (2003). Manufacturing flexibility: defining and analyzing relationships among competence, capability, and customer satisfaction. Journal of Operations Management 21 (2), 173–191.