تقویت و تحکیم انسجام ملی مستلزم شناخت دقیق چگونگی شکلگیری هویت ملی و بهرهگیری از این شناخت در جهت ترویج مفاهیم و ارزشهای وحدت آفرین در بین اقشار مختلف جامعه است. بر همین اساس، مقاله حاضر کوشیده است پس از مرور و تعمق در مفهوم هویت ملی و شناسایی عوامل موثر بر فرآیند شکلگیری آن، مجموعه ابزارهای موثر بر تکوین هویت ملی را در قالب الگویی نظاممند، مستخرج از مبانی و مفاهیم تئوریهای سازمان، برای مدیریت راهبردی هویت ملی ارائه دهد. برای تحقق این هدف، ابتدا اجزاء الگوی مدیریت هویت ملی بر پایه مروری بر پیشینه موضوع شناسایی شد و سپس نحوه ارتباط این عناصر بر مبنای نظر خبرگان و با استفاده از تکنیک دیماتل مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به نتایج، از میان عناصر مدیریت راهبردی هویت ملی، دو عامل "پیشینه تاریخی" و "عوامل محیطی" (قومی، ملی، و بینالمللی) در مقایسه با دیگر عوامل اثر بیشتری بر تقویت نگرش و رفتار ملی گرایانه دارند. به علاوه رسانههای رسمی، نظام آموزش و پرورش، خانواده و دوستان به عنوان ابزار جامعهپذیری هویت و بخشی از نظام مدیریت هویت ملی شناسایی شدند.
A Systematic Model for the Strategic Management of National Identity
چکیده [English]
Strengthening the national unity requires deep knowledge of the process of national identity formation and use this knowledge for promotion of the unification concepts and relevant values in the society.To achieve this goal, this paper aims at developing a systematic model for the strategic management of national identity. The proposed model was tested using DEMATEL technique. The results indicate that the historical and environmental factors (ethnic, national, and international) affect strength of nationalistic attitudes and behavior, more than any other element. Moreover, the official media, the education system, family and friends, as means of socialization and identity, are identified as part of the national identity management system.
کلیدواژهها [English]
national identity, national identity management, identity socialization